SND uvádza Moniku Fabianovú a Sergeja Tolstova v cykle Voci da camera

09.02.2015 Bratislava

Bratislava 9. februára (TASR) - Voci da camera je cyklus komorných koncertov, v ktorom spoznávame popredných sólistov našej prvej scény nielen ako skvelých interpretov operných partov. Tretie pokračovanie cyklu je naplánované na nedeľu 15. februára 17.00 h v historickej budove SND.

Po stretnutí s českým hudobným skladateľom Leošom Janáčkom a francúzskou hudbou sa v tretej časti cyklu započúvajú návštevníci do niektorých z kľúčových diel ruskej piesňovej literatúry. Vybrali si ich mezzosopranistka Monika Fabianová a barytonista Sergej Tolstov. V prvej polovici koncertu zaznie výber z romancí Piotra Iľjiča Čajkovského a Sergeja Rachmaninova. V druhej časti zaspieva Monika Fabianová majstrovské vokálne dielo Dmitrija Šostakoviča (1906–1075), cyklus Španielske piesne op. 100. Jedného z najväčších symfonikov 20. storočia spoznáme aj ako autora farebných hudobných nálad v piesňach Pyrenejského polostrova. Tento naturel nie je vzdialený interpretke Monike Fabianovej, našej vynikajúcej Carmen. Na klavíri doprevádzajú Róbert Pechanec a Branko Ladič.

"Hudba je nielen mojím povolaním, ale aj mojím hobby. Preto aj vo svojom voľnom čase rada počúvam práve komornú hudbu. Je pre mňa potešením, že mám príležitosť interpretovať piesňovú tvorbu Šostakoviča a Čajkovského. Pristupujem k tomu s veľkým rešpektom, na malej hudobnej ploche musí interpret vyjadriť skladateľove pocity, žiaľ, šťastie, túžby, často vypäté emócie. Verím, že cyklus koncertov Voci da camera poskytne krásny umelecký zážitok," želá si Monika Fabianová.

Popredný barytonista Opery SND Sergej Tolstov sa rozhodol pre náročné Musorgského Piesne a tance smrti. Modest Petrovič Musorgskij (1839–1881) nezaprel svoju genialitu nielen vo veľkolepej opernej freske Boris Godunov, ale ani v takom krehkom žánri, ako je piesňová tvorba. Z jeho množstva piesní je azda najznámejšia roztopašná Pieseň o blche. Diametrálne odlišný charakter má cyklus Piesne a tance smrti. Bezmocnosť, beznádej a prázdnota prenasledovali skladateľa od smrti jedného z jeho blízkych priateľov.

Štyri piesne s názvami Uspávanka, Serenáda, Trepak a Vojvodca skomponoval Musorgskij len niekoľko rokov pred svojou smrťou a spája ich magickosť jej personifikovania.

"Od študentských čias na Vysokej škole Rimského-Korsakova v Petrohrade som mal výborných pedagógov komorného spevu, ktorí ma naučili milovať ruskú tvorbu romancí a piesní," vyznáva sa Sergej Tolstov a zároveň dodáva: "K srdcu mi prirástlo niekoľko autorov. Milujem Rachmaninova, Čajkovského, v poslednom čase mám pocit, že môžem spievať aj takých hudobných velikánov, ako je Musorgskij či Šostakovič. Je to nesmierne ťažký 'materiál' z výrazovej, emocionálnej i z technickej stránky. V programe koncertu, ktorý pripravujeme v cykle Voci da camera, uvediem prvýkrát Musorgského Piesne a tance smrti."

Vstupenky sú k dispozícii online na stránke snd.sk, v pokladniciach divadla alebo na emaili rezervacie@snd.sk. TASR informovala tlačová tajomníčka SND Izabela Pažítková.
 

Vyberte región